O szkole
Zajęcia specjalistyczne
-
Rewalidacja
Uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego korzystają z indywidualnych zajęć rewalidacyjnych, których celem jest usprawnianie poszczególnych dysfunkcji. Są one prowadzone przez pedagogów specjalnych pracujących z tymi uczniami w klasach. W niektórych przypadkach w zajęciach uczestniczą uczniowie spoza klas integracyjnych, ale posiadający orzeczenie PPP.
Zajęcia prowadzone są przede wszystkim w zakresie:
-
Ćwiczenia rozwijające ogólną sprawność ruchową (motoryka duża) i sprawność manualną (motoryka mała, grafomotoryka), doskonalenie rozwoju motorycznego i precyzji ruchów.
-
Ćwiczenia orientacji przestrzennej na podstawie konkretnego materiału (np. obrazkowego) i abstrakcyjnego (geometrycznego i literowego - bez czytania)
-
Ćwiczenia funkcji słuchowych na podstawie dźwięków otaczającego świata, muzyki oraz dźwięków mowy.
-
Doskonalenie percepcji wzrokowej (spostrzeganie, analiza i synteza wzrokowa)
-
Doskonalenie uwagi, jej trwałości, przerzutności, zdolność koncentracji,
-
Ćwiczenie pamięci świeżej, trwałej, mechanicznej, logicznej, wzrokowej, słuchowej, ruchowej
-
Doskonalenie rozwoju mowy:
-
rozwój fonologiczny (artykulacja)
-
rozwój syntaktyczny (gramatyka)
-
rozwój semantyczny (rozumienie)
-
-
Rozwój myślenia: analiza i synteza myślowa, dostrzeganie podobieństw i różnic, umiejętność klasyfikowania, przyporządkowywania, wnioskowania, myślenie przyczynowo - skutkowe, abstrakcyjne, matematyczne, definiowanie pojęć.
-
Kompensowanie
-
Podnoszenie samooceny, wiary we własne siły, kształtowanie umiejętności radzenia sobie z porażkami, trudnościami, wdrażanie do samodzielności, wytrwałości.
2. Rehabilitacja ruchowa
Zajęcia rehabilitacji ruchowej w naszej szkole prowadzi p. Monika Łajdych.
Sala do zajęć rehabilitacji ruchowej znajduje się na parterze segmentu D – s. 11.
W zajęciach uczestniczą uczniowie niepełnosprawni posiadający aktualne skierowanie lekarskie na rehabilitację oraz orzeczenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego.
Proces usprawniania prowadzony jest z uwzględnieniem aktualnych potrzeb każdego dziecka. Regularne uczestnictwo dzieci w zajęciach pozwala na jak najlepsze wspieranie ich rozwoju psychoruchowego.
Rehabilitant systematycznie współpracuje ze specjalistami i nauczycielami naszej szkoły, pod których opieką znajdują się dzieci. W razie potrzeby prowadzi także konsultacje dla rodziców uczniów z niepełnosprawnością.
3. Logoterapia
W naszej szkole zajęcia w ramach terapii logopedycznej prowadzi logopeda –
p. Monika Połącarz-Rymaszewska.
Gabinet logopedy znajduje się w sali 207 (II piętro segmentu D)
Terapia prowadzona jest w formie zajęć indywidualnych oraz w małych grupach, dostosowanej do możliwości i potrzeb ucznia.
Do zadań logopedy należy:
-
prowadzenie działań diagnostycznych w celu określenia poziomu rozwoju mowy uczniów oraz istniejących wad i zaburzeń w tym zakresie,
-
odpowiednio do wyników diagnozowania - prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii mowy dzieci,
-
współpraca z rodzicami i nauczycielami uczniów w celu wspierania efektów prowadzonej terapii logopedycznej dzieci z zaburzeniami mowy,
-
współpraca z najbliższym środowiskiem uczniów, w tym udzielanie porad i konsultacji w zakresie wspomagania rozwoju mowy rodzicom, nauczycielom oraz innym zainteresowanym osobom,
-
wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli, wynikających z programów wychowawczego i profilaktycznego szkoły,
-
udział w spotkaniach zespołów specjalistycznych, w zakresie tworzenia oraz ewaluacji IPET uczniów.
4. Psycholog
W Szkole Podstawowej nr 6 z Oddziałami Integracyjnymi pracuje psycholog – p. Natalia Walczuk.
Gabinet psychologa znajduje się w sali nr 19 na parterze segmentu B.
Obszary działań psychologa szkolnego:
-
psychologiczna diagnoza ucznia w ramach zgłaszanych problemów edukacyjnych, wychowawczych i emocjonalnych,
-
spotkania terapeutyczne z uczniem i jego rodzicami/opiekunami,
-
zajęcia grupowe o charakterze psychoedukacyjnym,
-
zajęcia w klasie o charakterze integrującym,
-
rozmowy interwencyjno-mediacyjne z uczniami, rodzicami, nauczycielami,
-
konsultacje wychowawcze z rodzicami, nauczycielami,
-
współpraca z pedagogami specjalnymi i nauczycielami przy opracowywaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych w zakresie specjalistycznych zaleceń odnoszących się do potrzeb uczniów o specyficznych potrzebach edukacyjnych.