Zajęcia specjalistyczne

 
  1. Rewalidacja

 

Uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego korzystają z indywidualnych zajęć rewalidacyjnych, których celem jest usprawnianie poszczególnych dysfunkcji. Są one prowadzone przez pedagogów specjalnych pracujących z tymi uczniami w klasach. W niektórych przypadkach w zajęciach uczestniczą uczniowie spoza klas integracyjnych, ale posiadający orzeczenie PPP.

 

Zajęcia prowadzone są przede wszystkim w zakresie:

  • Ćwiczenia rozwijające ogólną sprawność ruchową (motoryka duża) i sprawność manualną (motoryka mała, grafomotoryka), doskonalenie rozwoju motorycznego i precyzji ruchów.

  • Ćwiczenia orientacji przestrzennej na podstawie konkretnego materiału (np. obrazkowego) i abstrakcyjnego (geometrycznego i literowego - bez czytania)

  • Ćwiczenia funkcji słuchowych na podstawie dźwięków otaczającego świata, muzyki oraz dźwięków mowy.

  • Doskonalenie percepcji wzrokowej (spostrzeganie, analiza i synteza wzrokowa)

  • Doskonalenie uwagi, jej trwałości, przerzutności, zdolność koncentracji,

  • Ćwiczenie pamięci świeżej, trwałej, mechanicznej, logicznej, wzrokowej, słuchowej, ruchowej

  • Doskonalenie rozwoju mowy:

    • rozwój fonologiczny (artykulacja)

    • rozwój syntaktyczny (gramatyka)

    • rozwój semantyczny (rozumienie)

  • Rozwój myślenia: analiza i synteza myślowa, dostrzeganie podobieństw i różnic, umiejętność klasyfikowania, przyporządkowywania, wnioskowania, myślenie przyczynowo - skutkowe, abstrakcyjne, matematyczne, definiowanie pojęć.

  • Kompensowanie

  • Podnoszenie samooceny, wiary we własne siły, kształtowanie umiejętności radzenia sobie z porażkami, trudnościami, wdrażanie do samodzielności, wytrwałości.



 

 

2. Rehabilitacja ruchowa

 

Zajęcia rehabilitacji ruchowej w naszej szkole prowadzi p. Monika Łajdych.

 

Sala do zajęć rehabilitacji ruchowej znajduje się na parterze segmentu D – s. 11.

 

W zajęciach uczestniczą uczniowie niepełnosprawni posiadający aktualne skierowanie lekarskie na rehabilitację oraz orzeczenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego.
Proces usprawniania prowadzony jest z uwzględnieniem aktualnych potrzeb każdego dziecka. Regularne uczestnictwo dzieci w zajęciach pozwala na jak najlepsze wspieranie ich rozwoju psychoruchowego.
Rehabilitant systematycznie współpracuje ze specjalistami i nauczycielami naszej szkoły, pod których opieką znajdują się dzieci. W razie potrzeby prowadzi także konsultacje dla rodziców uczniów z niepełnosprawnością.

 

 

 

3. Logoterapia

 

W naszej szkole zajęcia w ramach terapii logopedycznej prowadzi logopeda –

p. Monika Połącarz-Rymaszewska.

 

Gabinet logopedy znajduje się w sali 207 (II piętro segmentu D)

 

 

Terapia prowadzona jest w formie zajęć indywidualnych oraz w małych grupach, dostosowanej do możliwości i potrzeb ucznia.

 

Do zadań logopedy należy:

  • prowadzenie działań diagnostycznych w celu określenia poziomu rozwoju mowy uczniów oraz istniejących wad i zaburzeń w tym zakresie,

  • odpowiednio do wyników diagnozowania - prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii mowy dzieci,

  • współpraca z rodzicami i nauczycielami uczniów w celu wspierania efektów prowadzonej terapii logopedycznej dzieci z zaburzeniami mowy,

  • współpraca z najbliższym środowiskiem uczniów, w tym udzielanie porad i konsultacji w zakresie wspomagania rozwoju mowy rodzicom, nauczycielom oraz innym zainteresowanym osobom,

  • wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli, wynikających z programów wychowawczego i profilaktycznego szkoły,

  • udział w spotkaniach zespołów specjalistycznych, w zakresie tworzenia oraz ewaluacji IPET uczniów.



4. Psycholog

 

 

W Szkole Podstawowej nr 6 z Oddziałami Integracyjnymi pracuje psycholog – p. Natalia Walczuk.

 

Gabinet psychologa znajduje się w sali nr 19 na parterze segmentu B.

 

 

 

Obszary działań psychologa szkolnego:

  • psychologiczna diagnoza ucznia w ramach zgłaszanych problemów edukacyjnych, wychowawczych i emocjonalnych,

  • spotkania terapeutyczne z uczniem i jego rodzicami/opiekunami,

  • zajęcia grupowe o charakterze psychoedukacyjnym,

  • zajęcia w klasie o charakterze integrującym,

  • rozmowy interwencyjno-mediacyjne z uczniami, rodzicami, nauczycielami,

  • konsultacje wychowawcze z rodzicami, nauczycielami,

     

  • współpraca z pedagogami specjalnymi i nauczycielami przy opracowywaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych w zakresie specjalistycznych zaleceń odnoszących się do potrzeb uczniów o specyficznych potrzebach edukacyjnych.