Informacje

Projekt w klasie 4a i 4b -„W świecie baśni”

 

Projekt w klasie 4a i 4b -„W świecie baśni”

 

Świat baśni zachwycił uczniów kl. 4a i kl. 4b, gdyż wyzwolił  w uczniach wyobraźnię, wpłynął na ich kreatywność, rozwinął umiejętność słuchania i  rozumienia  danej opowieści. Uczniowie identyfikowali się z baśniowymi postaciami, dzięki czemu łatwiej im można było przekazać różne treści wychowawcze poparte  konkretnymi  przykładami. 

Celem projektu było wzbudzenie zainteresowań  uczniów  czytelnictwem, a konkretnie – tekstami baśni i ich autorami (H. Ch. Andersen, J. W. Grimm, Ch. Perrault).  Cele szczegółowe to:

  • Ø rozwijanie umiejętności czytania i interpretowania czytanego tekstu,
  • Ø poznanie  najbardziej  znanych  i  lubianych  baśni  i  ich bohaterów,
  • Økształtowanie  różnych  umiejętności  ekspresyjnych:  muzycznych,  plastycznych, teatralnych i ruchowych,
  • Ø kształtowanie  umiejętności  posługiwania  się  żywym  słowem  i praktycznego stosowania różnych środków przekazu,
  • Ø poznawanie własnych możliwości,
  • Ø rozwijanie wrażliwości na sztukę i poczucie estetyki.

 

Najpierw zaznajomiłam uczniów z ciekawymi informacjami na temat znanych baśni pisarzy:  Andersena, braci Grimm oraz Perraulta. Chętni uczniowie przynieśli z domowych zbiorów bibliotecznych oraz szkolnej biblioteki książki znanych autorów po to, by inni mogli poznać tytuły baśni. Następnie uczniowie redagowali zaproszenie.  Po tym pracowali indywidualnie, wypełniając karty pracy na temat definicji, czym jest baśń oraz z jakich elementów jest zbudowana.

Kolejnym etapem projektu było oglądanie fragmentów adaptacji baśni. Pod koniec lekcji odbywał się zawsze krótki quiz z zagadkami o tematyce baśniowej. Na koniec uczniowie wykonali ilustrację do ulubionej baśni wybraną przez siebie techniką, dzięki temu prace były bardziej zróżnicowane i atrakcyjniejsze.

Dodatkowym elementem podsumowującym wiedzę na temat baśni była gra planszowa z zadaniami na temat poznanych utworów i ich autorów, która wzbudziła wiele emocji, gdyż tworzyli ją uczniowie sami. 

Uwieńczeniem dwutygodniowej pracy uczniów były ich występy, jedne z nich przygotowały inscenizację „Kopciuszka”, inne – wcieliły się w wybraną przez się postać ze świata baśni i opisały ją według poznanego na lekcji schematu.

Był to bardzo owocny czas, zarówno dla uczniów, jak i dla mnie. Praca metodą projektu służy zacienianiu więzi koleżeńskich. Daje również możliwość zaprezentowania się w większym gronie.

 

M. W.

Dyrekcja Szkoły SP6 | 16.04.2018